SKANDINAVISK VINTERKAMPAGNE

Opgaven:

Udvikling af en sæsonkampagne til Strepsils Sugetabletter til hele Skandinavien. Kampagnen skulle styrke Strepsils’ lederposition på de skandinaviske markeder og understrege endnu en gang, at Strepsils er et medicinsk produkt. Kampagnen skulle fungere i både Danmark, Sverige og Finland.

Forsvar af positionen som markedsleder

Vinterhalvåret er højsæson for ondt i halsen. Strepsils har i mange år været danskernes foretrukne håndkøbsmedicin mod ondt i halsen. Men konkurrencen skærpes og kommer fra to sider. Dels fra producenterne af mentolbolsjer, der markedsfører deres slik som ”medicin”. Og dels fra andre håndkøbsproducenter, der positionerer sig på den medicinske side. Udfordringen lå derfor i at skabe en kampagne, der styrkede Strepsils’ position som det effektive medicinske middel mod ondt i halsen.

Løsning

Løsningen var at udvikle en oplysningskampagne til skandinaverne om ondt i halsen. Kampagnen slår dels på den unikke dokumenterede medicinske effekt, som konkurrenterne ikke har. Og dels som en oplysningskampagne om ondt i halsen. Dermed var der mulighed for at vise sig som markedsleder og aktivere forbrugerne til at teste deres viden om ondt i halsen.

Kunden:

Reckitt Benckiser Nordic A/S

Resultat

Resultaterne har været overbevisende. Udover opmærksomheden var der i løbet af første måned mere end 3.000 personer i hvert land, der tog testen. Strepsils har vokset deres markeds andele med 2 %-point i perioden, hvor kampagnen kørte.